Фото: Getty Images Видобуток залізної руди у Полтавській області
Українські виробники руди змогли повернутися на китайський ринок збуту, а також суттєво збільшили постачання до Туреччини.
У поточному році Україна повернула частину втрачених позицій на глобальному ринку залізорудної сировини. Про це напередодні повідомило видання Мінпром.
Так, у січні-серпні 2024 року на експорт було відправлено 23,3 млн т сировини – це майже стільки ж, як за весь 2022 рік, і суттєво більше, ніж у 2023 році. Цьогорічні темпи експорту практично у два рази вищі, ніж торік – експортери принесли в Україну вже понад 2 млрд доларів виторгу.
«Останній довоєнний рік дав Україні 44,5 млн т експорту у фізичному вимірі і майже 7 млрд дол. у грошах. У 2022 р. тоннаж скоротився ледь не удвічі, до 24 млн т, у 2023 р. дно стало ще ближче – 17,7 млн т. На цьому тлі очікувані 30-35 млн т рудного експорту у 2024 р. видаються серйозним успіхом. Усе це відбулося завдяки тому, що українські виробники руди змогли повернутися на китайський ринок збуту», – йдеться у статті.
Перший мільйон тонн залізорудної сировини цьогоріч відправлено і до Туреччини: змогу повернутися на цей ринок дало відновлення морської навігації, вказують експерти видання. За підсумками першого півріччя-2024 Україна вийшла одразу на друге місце у топі постачальників руди на турецький ринок, обігнавши ПАР.
При цьому зазначається, що у виробників залишається проблеми, які можуть зупинити розвиток галузі. Головними з яких лишаються енергетика та логістика.
«Вимога імпортувати 80% електроенергії стала серйозним ударом: аукціони на доступ до перетину ажіотажні, бо туди заходять усі великі споживачі електроенергії. До того ж, ці аукціони добові, тобто, промисловці не можуть купити перетин на місяць, пів року чи рік, і мати прогнозованість. Інший болючий удар галузь очікує від Укрзалізниці, чиє керівництво виступає з ініціативою уніфікації тарифів на всі види вантажних перевезень», – пишуть автори статті.
За оцінками експортерів залізорудної сировини, підвищення тарифів УЗ виллється для них у зростаня витрат на залізничну логістику на 20-25%.
«Це при тому, що у 2022 р. Укрзалізниця підняла вантажні тарифи одразу на 70%. І зараз вони уже на 25-60% (залежно від виду вантажу) вищі від довоєнного рівня в доларовому еквіваленті», – вказує видання.
Раніше стало відомо, що Україна повернулася в топ-20 найбільших виробників сталі у світі. За вісім місяців 2024 року виробництво зросло на 30,7% у річному вираженні до 5,27 млн тонн.