Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

Щодня міські комунальні тролейбуси та автобуси перевозять близько 60 тисяч пасажирів. Більшу частину з них традиційно складають пільговики різних категорій. А про перевезення у приватному громадському транспорті вже й говорити годі — назвати кількість пасажирів маршруток можна хіба приблизно, адже точної системи обліку досі у Рівному не було. Місто постійно розвивається, з’являються нові мікрорайони, мешканці яких також потребують якісного сполучення, щоб швидко і з комфортом дістатися роботи, магазинів, лікарень, шкіл та інших потрібних локацій. Та й існуюча транспортна мережа міста потребує реформи, щоб на дорогах зменшилася кількість заторів, а перевезення були безпечними та комфортними. Щоб максимально забезпечити потреби і побажання пасажирів, насамперед потрібна чітка стратегія, яку вже почали втілювати у життя у Рівненській громаді.

У Рівному вже починає працювати нова модель громадського транспорту. В цьому році у нас нарешті з’явилися комунальні автобуси, зручність перевезень якими вже встигли оцінити пасажири. За кошти бюджету міської територіальної громади було закуплено 20 сучасних низькопідлогових автобусів середньої місткості, які уже курсують вулицями міста, допомагаючи закрити проблемні маршрути. Зокрема, вони задіяні на маршрутах № 6 «вул. Волинської Дивізії — м-н Ювілейний», № 46 «вул. Золотіївська — с. Квасилів» та № 47А «Льонокомбінат — вул. Тиннівська». Загалом, для зменшення заторів у місті значно зменшилася кількість маршруток малої місткості, — каже директор департаменту інфраструктури та благоустрою міста Руслан Гудима.

Станом на сьогодні у Рівненській громаді працюють 199 автобусів, третина з яких мають низький рівень підлоги — такі пристосовані для перевезення пасажирів з інвалідністю, батьків з маленькими дітьми на візках, людей похилого віку та інших маломобільних груп населення. Переважно це автобуси вітчизняного виробника марки Ataman, Еталон, а також іноземного виробництва MAN, Solaris, Ambassador та Volvo.

— Залучаємо автобуси стандартів Євро-4, Євро-5, Євро-6. Продовжуємо дбати про покращення рівня безбар’єрності у нашій громаді. Приватний перевізник також до нас дослуховується: в цьому році він задіяв 16 автобусів середньої та великої місткості. Будемо й надалі працювати в цьому напрямку і забезпечувати якісне перевезення у нашій громаді, — запевняє в.о. міського голови, секретар міської ради Рівного Віктор Шакирзян.

Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

Комунальні автобуси виручили рівнян під час блекауту

За словами фахівців з міського управління транспорту, водії комунальних автобусів намагаються якомога точніше дотримуватися встановленого графіка, щоб пасажирам не довелося чекати на зупинках. Хоча на рух можуть впливати й не залежні від них обставини:

— На графік прибуття-відбуття транспорту також впливає ситуація на дорогах — затори, ДТП, аварійні ремонтні роботи або й технічні проблеми. Особливо інтенсивний трафік спостерігається у центральній частині міста, — каже Руслан Гудима. — Але робимо все, щоб зменшити розриви між прибуттям. Скажімо, у години пік, а це з 8-ї по 9-ї ранку в будні, інтервал між тролейбусами у центрі міста складає менше трьох хвилин. Так само водії автобусів стежать за дотриманням графіків, а їхні дії через GPS-навігатори відслідковують фахівці за моніторами. Пасажирам також зручно стежити за рухом потрібного громадського транспорту на екрані свого смартфону — в додатку системі Dozor, з якою ми співпрацюємо уже не перший рік.

Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

Як розповів директор КП «Рівнеелектроавтотранс» Валентин Ткачук, усі автобуси проходять необхідне технічне обслуговування. Частина закуплених нових машин знаходиться на стоянці підприємства — зокрема, ті, чий випуск на маршрути цього дня заплановано раніше. А ті автобуси, що виїжджають на лінії пізніше, розміщуються на стоянці КАТП-1728. Водії перед кожним рейсом обов’язково проходять медичний огляд.

А коли у частині Рівного нещодавно знову зникла електроенергія через атаку ворожих ракет на критичну інфраструктуру, комунальні автобуси змогли замінити електротранспорт. Адже тролейбуси не змогли виїхати на вулиці, доки енергетики не відновили сталу напругу у мережі. Тож рівняни на деякий час пересіли з «рогатих» на зручні автобуси.

— Вкотре переконуємося, що придбання автобусів було правильним рішенням. Під час знеструмлень, причиною яких стали нещодавні обстріли ворога, цей транспорт зміг узяти на себе чималу частину навантажень. Ми направили комунальні автобуси на тролейбусні маршрути, щоб пасажири могли дістатися туди, куди їм потрібно. Адже лікарні та інші соціальні установи не припиняють працювати після обстрілів; так само, багато кому довелося добиратися на роботу. Тому продумана стратегія роботи громадського транспорту дозволяє викручуватися навіть з таких надзвичайних ситуацій, — додає директор ДІБ Руслан Гудима.

Два автобуси — у подарунок від німецьких партнерів

До кінця року комунальний автопарк знову поповниться кількома новими автобусами. Так, днями до Рівного прибудуть ще вісім одиниць, подібних до тих бежевих 20 автобусів, що вже курсують містом. Договір на їхню закупівлю уклали зі столичним підприємством «Авто-Бас». Нова техніка так само перебуватиме на гарантії 24 місяці або упродовж 100 тисяч кілометрів пробігу, залежно від того, що настане раніше.

Ці нові автобуси приїдуть до нас незабаром, поставку усіх восьми очікуємо до кінця року. Уже є певні ідеї й продумано напрямки, на які їх планують запускати в роботу. Поки що не хочемо поспішати. От коли вже приїде транспорт, ми його застрахуємо, пройдемо всі необхідні бюрократичні процедури, тоді й анонсуємо, де він буде курсувати, — каже керівник департаменту інфраструктури та благоустрою.

Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

На думку начальника міського управління транспорту та зв’язку Василя Сливки, одним з пріоритетних напрямків може бути сполучення мікрорайонів «Північний» та «Льонокомбінат» з торговими центрами на вулиці Кулика і Гудачека. Є й інші маршрути, щоб потребують підсилення.

До слова, невдовзі Рівне також отримає ще два автобуси як підтримку від закордонних партнерів. Німецький Ессен є одним з найактивніших міст-побратимів нашого обласного центру і за період співробітництва уже надав Рівному чимало різної техніки та іншої гуманітарної допомоги.

— Біля Ессена є містечко Золінген. Нещодавно ми їздили туди на запрошення іноземних партнерів разом з Віктором Володимировичем. Там знаходяться два 12-метрові великогабаритні автобуси, які нам передають і які можна використати для міських перевезень. Автобуси у дуже гарному стані, вони тільки нещодавно пройшли німецьке автомобільне обслуговування. Так що згодом вони також поповнять автопарк громади, — додає Руслан Гудима.

У 2025-му в громаді запровадять «електронний квиток». Витрати візьме на себе інвестор

Щоб краще забезпечувати якісні перевезення і знати потреби громади, необхідно визначити, скільки загалом пасажирів — як платних, так і пільгових категорій — перевозить громадський транспорт. У минулому номері «РВ» уже згадувало про намір міської влади нарешті запровадити наступного року у Рівному автоматизовану систему обліку плати за проїзд, яку ще називають «електронним квитком». Нині посадовці трохи привідкрили завісу над цим процесом і розповіли деякі деталі майбутнього плану — перші кроки у цьому напрямку вже зроблено.

За словами директора ДІБ Руслана Гудими, це однозначно буде позитивним зрушенням. Пасажири зможуть розраховуватися за проїзд не лише готівкою, не доведеться нишпорити по кишенях і гаманцях у пошуках монет. Водії не будуть відволікатися від своєї безпосередньої роботи, адже не доведеться витрачати час на пошуки решти, а місто нарешті отримає точну інформацію про кількість пасажирів, завантаженість доріг, години «пік» та іншу статистику.

— Наприклад, кількість пасажирів пільгових категорій ми досі розраховуємо за допомогою фахівців НУВГП. Ми щорічно звертаємося до них, щоби провели дослідження у громадському транспорті. Ґрунтуючись на цих показниках, ми потім звертаємося до міста по відшкодування за пільгові перевезення. Розуміємо, що ситуація «плюс-мінус», але точної картини немає. А от запровадження «електронного квитка» вже дозволить отримувати повну інформацію по транспортній мережі, — зауважує директор департаменту.

Як і коли запрацює довгоочікуваний «електронний квиток» — розповів профільний заступник міського голови Євгеній Іванішин, який займається цим питанням:

— Направду, «електронний квиток» — це дуже якісна інформаційна система для управління транспортною моделлю. Я дуже поважаю думку науковців і теоретиків, та все ж вважаю, що управлінські рішення мають базуватися на основі даних. Саме автоматизована система обліку оплати проїзду дасть колегам з управління транспорту об’єктивні дані про нашу мережу з розрізом в часі. Тобто ми будемо розуміти більше, що, наприклад, о 7-й годині ранку в нас десь є час «пік» впродовж 15 хвилин. Це дасть змогу коригувати модель перевезення, додавати в цей момент потрібний транспорт. «Електронний квиток» підвищить якість перевезення для мешканців нашої територіальної громади. Якісною зміною буде і можливість розрахунку безготівково. За дорученням Віктора Володимировича ми разом з колегами розпочали роботу над цим напрямком.

На якій стадії перебуває нині цей проєкт? Євгеній Іванішин пояснює, що наразі оголошено конкурс, умови участі у ньому вже прописано. Місто спочатку шукатиме інвестора, який захоче втілити таку систему у Рівному за власний кошт, щоб не витрачати на це бюджетні гроші. Потенційний оператор також має відповідати кільком вимогам.

— Очікуємо, що уже в середині грудня проведемо конкурс з відбору оператора автоматизованої системи обліку оплати проїзду. Загалом висунуто близько 19 вимог. Чим менший відсоток за збір коштів він візьме, чим швидше він впровадить цей процес, тим більше балів він отримає і тим більше шансів у ході конкурсу у нього на перемогу, — каже заступник міського голови. — Якщо конкурс відбудеться, до кінця року знайдемо інвестора, і якщо все добре, то уже з січня новообраний оператор розпочне впровадження «електронного квитка» у нашому громадському транспорті. В ході впровадження цього проєкту буде багато перехідних періодів. Не відбудеться такого, що от 1 січня 2025 року хтось не зміг заплатити за проїзд у транспорті, бо в нього немає електронної картки чи смартфона. Ми передбачаємо такі речі, так само як і роботу з пільговими категоріями населення. Коли розробляли цей підхід, орієнтувалися на те, аби він був максимально комфортний для мешканців громади.

Сучасні автобуси та «електронний квиток». У Рівному впроваджують нову модель громадського транспорту

Рівнян може цікавити, а що, у свою чергу, отримає інвестор? Як пояснюють посадовці, суть угоди у тому, що оператор системи отримає певний відсоток від транзакцій, а яким він буде — визначиться у ході конкурсу.

— Якщо інвестор хоче 10%, умовно — це два бали конкурсної позиції, якщо 5% — це більша кількість балів. Тобто чим менший відсоток братиме потенційний інвестор, тим більше шансів у нього на перемогу. Який відсоток в інших містах? Упродовж 2024-го ми з колегами побували у більшості міст центральної та західної частини України і дивилися, як працює така модель. Адже це не є нова річ, а уже розповсюджена практика. У інших містах нині це в середньому 10%.

Водночас територіальна громада не витрачатиме коштів на запровадження цього проєкту. Команда рівнян вивчала й досвід тих громад, де пішли іншим шляхом — не шукали інвестора і не укладали з ним угод, а вирішили втілити «електронний квиток» за власні кошти бюджету або ж брали кредит. За словами Євгенія Іванішина, йшлося про суми від 8 до 12 мільйонів євро для впровадження такого проєкту у великих містах.

Концепція «квитка» передбачає, що він буде розповсюджений у всьому громадському транспорті. Але розпочнуть із того, чим місто керує безпосередньо — тобто з комунальних автобусів і тролейбусів. Та згодом, після успішної реалізації першого етапу, перейдуть і до приватних перевізників, щоб автоматизована система діяла і в маршрутках, якими користуються рівняни.

Конкретно про суму інвестицій для Рівного говорити поки зарано. Адже закуповувати обладнання інвестор буде в наступному році, а за цей час курс валют ще може змінюватися. Але вже зрозуміло, що мова йде про мільйони, якщо не про десятки мільйонів гривень. При цьому місто не витратить з бюджету жодної копійки.

Тим часом міська влада уже висунула низку вимог до майбутнього інвестора, скільки має бути обладнання в одному транспортному засобі. Зокрема, щоб на кожних дверях було встановлено хоча б по одному валідатору, а в кожному автобусі чи тролейбусі має бути хоча б один бортовий комп’ютер.

— Також ми звертаємо увагу на практичний досвід самого інвестора, щоб оцінити, як він працює в інших містах України. Наскільки він надійний, як швидко зможе запровадити проєкт, чи не виникало якихось недоліків, чи оперативно обслуговував, — каже очільник Рівного Віктор Шакирзян. — Ми вивчали всі міста, де така система уже діє. Справді, буває, що заходять нові оператори, але потім виявляється, що вони не забезпечують якісне обслуговування, а люди скаржаться. Тому імідж теж важливий.

На такий випадок також продумали вихід — якщо інвестор не в повному обсязі або недобросовісно виконуватиме свої зобов’язання за контрактом, Рівне зможе розірвати з ним угоду та провести новий конкурс.

Варіантів оплати буде кілька. Готівка поки що теж стане в пригоді

Як додають у департаменті інфраструктури та благоустрою, при роботі «електронного квитка» надзвичайно важливою є функція контролю та належна інформаційна робота — роз’яснення для пасажирів, як працюватиме ця система. Щоб не було такого, що хтось свідомо вирішив проїхатися «зайцем», а хтось не зміг розплатитися за проїзд, бо не знав, як все функціонує.

Планується, що оператор запропонує пасажирам кілька варіантів оплати. Можливо, це буде розрахунок банківською карткою через цифрові застосунки або спеціальна транспортна картка, яку можна буде поповнювати. Або ж можна буде придбати одноразовий квиток у терміналі на зупинці — що особливо важливо для немісцевих пасажирів, які не проживають у нашій громаді або для тих, хто досі не користується смартфоном.

Одна з вимог — наявність наземної мережі терміналів, де людина зможе обміняти готівку на одноразовий паперовий квиточок з QR-кодом, щоб потім відсканувати його у валідаторі. Це один з варіантів плати за проїзд, а їх буде багато. Власне, чим більше буде запропоновано варіантів оплати проїзду, тим більше балів інвестор заробить на конкурсі, — кажуть у міській владі.

А хто ж контролюватиме, чи всі пасажири заплатили за проїзд? Якщо напрацювання та алгоритм роботи «електронного квитка» — це завдання оператора, то вже здійснення контролю у транспорті може забезпечувати інша сторона.

— Якщо хтось користувався громадським транспортом у Львові, то міг зустрічати бригади контролерів. Я за три дні двічі потрапляв на контроль, — розповідає Євгеній Іванішин. — Це така активна функція: чим частіше заходить контролер і частіше перевіряє дотримання оплати проїзду, тим вища якість самої послуги. Звісно, контролер повинен мати при собі обладнання, якщо це відбувається в автоматизованому режимі. Спочатку блокується оплата через валідатори. Контролеру з бортового комп’ютера передаються дані про кількість пасажирів, які знаходиться у даному транспорті: скільки оплатили свій квиток і в який спосіб, чи це їде пільговий пасажир, чи який на перших етапах оплатив готівкою або за допомогою платіжних систем на смартфоні. І контролер рахує, дивиться, скільки пасажирів знаходиться у транспорті, звіряє дані. Якщо знаходить, що в салоні є більше пасажирів, то задає запитання, хто це і чого не оплатив. Тобто в який би спосіб ви не оплатили свій проїзд, обов’язково матимете якийсь підтверджуючий документ.

Усі нюанси користування новою системою пасажирам обіцяють детально роз’яснювати. Адже на перших порах може бути важко призвичаїтися до «електроного квитка». Втім, у деяких громадах області він уже успішно діє — зокрема, у Костополі та у Вараші.

До слова, пасажирам у Рівному доведеться виробити ще одну корисну звичку — розплачуватися за проїзд при вході до салону, а не при виході, як це нині розповсюджено у більшості міських маршруток.

Пільговики змін не відчують

Окрема категорія — пасажири, що мають право на пільговий проїзд у громадському транспорті. Як бути їм, коли розпочне діяти «електронний квиток», посадовці також ретельно продумають. За інформацією ДІБ, щотижня міський транспорт перевозить близько 270 тисяч платних пасажирів та 160 тисяч пільговиків. Причому, більшість пільгових пасажирів традиційно припадає саме на комунальні тролейбуси та автобуси.

Чи буде підвищуватися в наступному році ціна проїзду по місту — наразі важко сказати. Попри те, що складові тарифу постійно зростають, багато також залежить від обрахунків, які проведуть спеціалісти міського управління транспорту та КП «Рівнеелектроавтотранс», і лише після цього буде прийматися зважене рішення. Для згаданого комунального підприємства чи не найбільшим чинником є вартість електроенергії. Адже відтоді, коли тариф на перевезення востаннє затверджували, вона помітно зросла.

— На початках будемо людям все це пояснювати, доносити. Рівняни звикнуть та оцінять переваги. Зробимо так, щоб і комунальне підприємство отримало прибуток, і пасажир отримав якісну послугу з перевезення. Я думаю, що це буде позитивна динаміка, — додав в.о. міського голови.

За словами керівника ДІБ Руслана Гудими, реформа транспорту в Рівненській громаді триватиме й надалі. Адже керівництво міста ставить перед собою мету забезпечити якісне перевезення пасажирів за усіма маршрутами.

Олена РАКС.

Новини Рівне