Ілюстративне фото.
Інклюзивні місця для автівок мають полегшувати процес водіння та паркування для людей з інвалідністю. СарниNews.City дослідили найпопулярніші майданчики в місті, а ще поспілкувалися з поліцією, інструкторами з водіння та сарненчанином, який 15 років має інвалідність і керує автомобілем. Чи є проблеми із паркуванням у Сарнах — розповідаємо.
«Для найкращого доступу»
Кількість паркомісць для автомобілів людей з інвалідністю має становити не менше 10% від загальної. Водночас одне місце незалежно від розмірів майданчика має бути оовʼязковим. Більша потреба передбачена біля медзакладів. Про це йдеться в національному стандарті України ДСТУ 2587.
— Коли розробляється схема організації дорожнього руху для стоянки транспортних засобів, у них відразу передбачаються місця для людей з інвалідністю. Це ДСТУ 2587 із нанесенням дорожньої розмітки. Також, коли розробляється схема організації дорожнього руху, окремо встановлюють дорожні знаки. Основне — дорожній знак, дублююче — дорожня розмітка, — зазначив капітан патрульної поліції в Рівненській області Віталій Котяш. — Місце розміщення визначається окремо. Проектант розробляє, поліція — узгоджує. Якщо загальна кількість паркувальних місць — десять, два з них будуть для людей з інвалідністю.
Припарковані авто на місцях для людей з інвалідністю біля «Скиби».Фото: СарниNews.City
Старший інспектор відділу організації несення служби Віталій Котяш також зазначив, що обовʼязкової вимоги до розміщення паркувальних місць для авто людей з інвалідністю немає. Проте в Сарненському РТСК ТСОУ зауважують: вони мали би бути найзручнішими.
— Є місце зі сторони пологового біля «Норми». Перших два місця біля «Скиби» в районі автовокзалу по Європейській. Біля «Сам-Маркета» теж є, близько біля дверей. Для людей з інвалідністю мають бути найзручніші місця — для найкращого доступу. Найближче до обʼєктів, до входу. І це зрозуміло, бо люди мають різні функціональні порушення, — зазначають інструктори з водіння.
У ДБН В.2.2-40:2018 йдеться про те, що вимоги й параметри для облаштування інклюзивних паркомісць все ж є. Так ширина зони для паркування має бути не менше 3,5 метрів, а її розмір має обовʼязково забезпечувати доступ до задньої частини авто — для використання пандусів або підйомних пристроїв. Також паркомісця мають бути розташовані не далі, ніж 50 метрів від входу до будівель і 100 метрів від житлових будинків.
Паркувальний майданчик для людей з інвалідністю біля «Норми».Фото: СарниNews.City
«Майже завжди зайняті»
Сарненчанину Віктору — 39, з яких 15 років чоловік має інвалідність. Він активно керує автомобілем, який промаркував відповідною наліпкою на задньому склі. Ділиться: паркомісця в місті є, проте вони часто зайняті. Найбільш проблематичні локації: автовокзал, район продуктового ринку та «АТБ».
— Проблеми із паркуванням у місті є як загалом, так і для водіїв з інвалідністю. Найбільш проблематично знайти місце на продуктовому ринку, там паркування стихійне, — розповідає Віктор. — А місця для авто, на яких їздять люди з інвалідністю, майже завжди зайняті просто транспортом без відповідних маркувань. Часто так займають парковку біля «АТБ» та «Сам-Маркета».
Припарковане авто на паркомісцях для ТЗ людей з інвалідністю біля «Піраміди».СарниNews.City
Припарковані авто на паркомісцях для ТЗ людей з інвалідністю біля «Сам-Маркета» в районі автовокзалу.СарниNews.City
Припарковане авто на паркомісцях для ТЗ людей з інвалідністю біля «Сам-Маркета» в районі автовокзалу.СарниNews.City
Віталій Котяш із патрульної поліції зазначив, що маркувати авто спеціальною наліпкою необовʼязково. Однак необхідна умова — мати із собою документи, які підтверджують статус людини як особи з інвалідністю. За словами правоохоронця, зазвичай наліпки на склі в авто мають люди саме старшого віку.
— І в ПДР, і в ДСТУ передбачається розміщення знаків, але це не є обовʼязково. Працівники поліції бачать по людині, коли підходять, щоб відреагувати на правопорушення. Коли вона виходить із транспортного засобу чи підходить до нього. Але при собі має бути документ, який це посвідчує, — наголосив поліцейський.
До слова, СарниNews.City звертає увагу на доречне і правильне використання лексики на тему інклюзивності: не «інвалід», а «людина з інвалідністю», не «коляска», а «крісло колісне». Ознайомитися із довідником безбарʼєрності та пройти тест на знання правил безбарʼєрної мови можна за посиланням.
«Поліція ці місця знає»
Віктор зазначив, що переважно паркомісця для людей з інвалідністю виділяють. Вони є і біля магазинів, і у приватному секторі. Проблема в тому, що «їх практично завжди займають». СарниNews.City дослідили найбільш популярні майданчики в місті й помітили, що паркомісця для авто людей з інвалідністю справді зайняті непромаркованими транспортними засобами. Вони також займають і місця поруч, які позначені дорожньою розміткою як острівці безпеки.
— Якщо брати до уваги правила, то є дорожній знак, є розмітка. От біля «АТБ» є місця для паркування для людей з інвалідністю. А є місця, позначені штрихуванням, як острівці безпеки. Якщо стати там, штраф 255 гривень, а якщо стати на місце для людей з інвалідністю — штраф 1020 гривень. Поліція, коли проїжджає, завжди звертає увагу. Вона ці місця знає, — наголошують у Сарненському РТСК ТСОУ.
Паркомісця для людей з інвалідністю біля «АТБ».СарниNews.City
Паркомісця для людей з інвалідністю біля «АТБ».СарниNews.City
Також зазначимо, що дорожня розмітка на паркомісцях для автівок людей з інвалідністю потребує оновлення, оскільки не всюди помітна. Також біля «Норми» немає встановленого дорожнього знаку, який, за словами правоохоронця Віталія Котяша, є основним вказівником.
Дорожня розмітка на паркомісцях для авто людей з інвалідністю біля «Сам-Маркета» в районі автовокзалу.СарниNews.City
Дорожня розмітка на паркомісцях для авто людей з інвалідністю біля «Сам-Маркета» в районі автовокзалу.СарниNews.City
Дорожня розмітка на паркомісцях для авто людей з інвалідністю біля «Сам-Маркета» в районі автовокзалу.СарниNews.City
Що було раніше
СарниNews.City розповіли, скільки Сарненській громаді коштує ремонт дорожнього покриття. У 2024 році підряди на ремонт доріг отримували компанія «Євромагістральбуд» та підприємець Олександр Мойсеєць. Загалом із міською радою уклали 27 договорів на суму понад шість мільйонів гривень.