Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Одне з комерційних приміщень у центрі Сарн.

Тема візуальної гармонії міського простору стає дедалі актуальнішою для багатьох міст України, зокрема і для Сарн. Яскраві вивіски, масштабні банери та різнокольорові фасади — усе це формує перше враження про місто. Щоб упорядкувати візуальну складову, деякі населені пункти затверджують власний дизайн-код і розвивають міста як бренд. Разом з експертами-дизайнерами СарниNews.City намагалися знайти баланс між творчістю, естетикою та функціональністю, а також проаналізували, чим наповнений центр міста Сарни.

Що таке дизайн-код

Дизайн-код — це комплекс правил, які регулюють зовнішній вигляд міста: від дизайну вивісок до освітлення й облаштування міських зон. Вперше це поняття з’явилося в Лондоні після Великої пожежі 1666 року, коли почалася відбудова міста. З того часу комплексний підхід поширився на різні аспекти міського середовища, включно з рекламою. Сьогодні дизайн-код покликаний гармонізувати вигляд міста, зменшити візуальний шум і підкреслити його ідентичність.

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Вивіски в Лондоні.Фото: ТурПошук.ua

Європейський підхід

У країнах Європи впровадження дизайн-коду — звична справа. Наприклад, у Парижі вивіски виготовляють у стриманих кольорах і невеликих розмірах, аби зберегти архітектурний стиль. В Австрії популярними є класичні металеві вивіски, які гармоніюють з історичними фасадами.

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Вивіски та фасади в Австрії. tripspell

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Вулиця Ріволі в Парижі.radio.egerton.ac.ka

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Вивіски та фасади в Австрії. tripspell

У багатьох містах зовнішню рекламу обмежують, особливо в історичних районах. Європейські приклади показують, що правила можуть гармонійно поєднувати естетику й потреби бізнесу.

Яка ситуація з дизайн-кодами в Україні

Українські міста також поступово впроваджують правила впорядкування. У Києві з 2017 року діє заборона на рекламу в історичному центрі. У Дніпрі запровадили дизайн-код у 2019 році. А в Тернополі правила для реклами діють із 2022 року.

У райцентрах ситуація дещо складніше. Більшість маленьких міст не мають чітких правил, що призводить до хаотичного вигляду вулиць.

Як регулюють розміщення зовнішньої реклами в Сарнах

Про необхідність затвердження дизайн-коду у Сарнах почали говорити ще у 2020 році, а вже наступного року Георгій Александрович, почесний громадянин міста Сарни, подав електронну петицію до Сарненської міської ради про ефективне утримання історичних будівель у місті. Але з тих пір конкретних кроків поки що не зроблено. Нові заклади часто оформлюють вивіски на власний розсуд, що створює візуальну дисгармонію.

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Комерційне приміщення в центрі міста.Фото: СарниNews.City

На вулицях міста можна побачити надто великі, яскраві або кричущі рекламні банери. Власники бізнесу рідко враховують загальний вигляд будинків чи фасадів, що погіршує естетичне сприйняття міста. Сарненчани ставляться до таких явищ по-різному, своїми думками вони поділилися в опитуванні. Дехто підтримує власників бізнесу у праві заявляти про себе на орендованих площах так, як вважають за потрібне. Частина жителів вказують на перенасичення міста кольорами й інформацією.

У червні 2024 року Сарненська міська рада оновила Правила розміщення зовнішньої реклами в населених пунктах Сарненської міської територіальної громади. Відповідно до них, розміщення рекламних засобів дозволяється лише на підставі дозволів, які видають після погодження з різними органами й установами, зокрема Мінкультури, Національною поліцією й іншими відповідальними структурами — залежно від місця розташування реклами. Процес отримання дозволу передбачає подачу заяви, ескізів та технічної документації, після чого органи здійснюють перевірку і видають дозвіл або відмову у його наданні.

Зовнішня реклама повинна відповідати ряду вимог, таких як забезпечення видимості дорожніх знаків і не засліплювання учасників руху. Заборонено розміщення рекламних засобів на пішохідних доріжках або ближче ніж 5 метрів від проїжджої частини, а також на території дитячих навчальних закладів. Крім того, реклама на пам'ятках історії чи архітектури потребує спеціального погодження. Проте вимог щодо розмірів, візуальної складової реклами в документі немає.

Розповсюджувачі зовнішньої реклами несуть відповідальність за технічний стан рекламних засобів та за дотримання вимог безпеки. У разі порушень передбачені штрафи та обов'язковий демонтаж реклами, що не відповідає встановленим стандартам.

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Комерційні площі в житловому будинку на Широкій.Фото: СарниNews.City

Що про зовнішню рекламу кажуть експерти

Кожне місто має свою інфраструктуру, історичні райони, легенди, та й історію в цілому. Відслідкувати їх у просторі стає дедалі складніше, адже ідентичність міста часто ховається за зовнішньою рекламою.

— Вивіски не завжди формували візуальний образ міста, цією функцією займались будинки та їх фасади, різні виступаючі елементи та декорування, — пояснює Назарій Либак, головний дизайнер студії «Стало». — Проте з приходом кольорового пластику, різноманіття оракалу цю функцію на себе взяли вивіски, бо стали дуже масовим явищем через свою доступність. Кольоровість і різність тепер вилізає на перший план, місто сприймається через призму цих кольорових плям, це тисне на голову та відволікає від того справжнього образу міста яким його задумали архітектори, коли планували забудову, фасади і так далі.

Водночас, на думку дизайнера, відслідкувати ефективність вивісок — складно. Вона не прямо пропорційна масштабу та яскравості кольору. Тож Назарій Либак радить обирати більш стримані лого для бізнесу:

— Зовнішня реклама поступово втрачає свою ефективність. Реклама давно перейшла з вуличних рекламних площ у площину екрану телефону та соцмереж. Тому варто звернути увагу на створення більш стриманих і стильних вивісок, які доповнюють архітектуру, а не перекривають її. Якщо кожен власник бізнесу підлаштує вивіску під стиль будівлі, ми побачимо разючі зміни у сприйнятті міста. Архітектура стане видимою, і навіть звичайна прогулянка стане комфортнішою. Коли власник комерційної нерухомості ніяк не впливає на уніфікацію вивісок, а дає повний дозвіл на кастомізацію місця під рекламу, бізнеси часто зловживають цією можливістю та ліплять на місце вивіски не тільки назву свого бренду а й використовують кричущі інструменти в дизайні, такі як: масштаб — надто великий розмір вивіски, колір — надто яскравий «кричущий» й інші «маркетингові» прийоми, які насправді не працюють в сучасному світі. Логічно подумати, що колір і масштаб не впливають на продажі. То чи потрібна взагалі вивіска? Можна сказати що ні, але давайте не буду таким категоричним і скажу, що потрібна, просто не в такому застарілому форматі.

Дизайн-код у Сарнах: де межа між візуальним шумом й ефективним маркетингом

Комерційні приміщення в центрі Сарн.Фото: СарниNews.City

Змінити ситуацію та зменшити візуальний шум у місті можна за допомогою прийнятих муніципалітетом правил щодо вигляду зовнішньої реклами. Проте найбільше міський простір здатне врятувати свідоме ставлення власників бізнесу.

— Нам треба тримати в голові дві речі, — наголошує Назарій. — Перше — вигляд вивіски формує вигляд нашого міста. Якщо кожен уніфікує її відповідно до загального вигляду будинку — це вже виглядатиме значно гармонійніше. Часто достатньо просто змінити колір на більш нейтральний і розмір на більш адекватний, значно менший. Ці прості зміни точно матимуть позитивний вплив на вигляд міста. Архітектура вийде на перший план, гуляти вулицями буде менш напряжно. І друге — маркетинг змінився, підхід до вивіски також. Тепер нікому не треба, щоб ти виглядав найбільш круто. Зроби скромну вивіску, але створюй класний продукт та вдало рекламуйся в мережі — і тоді будуть клієнти.

Дизайнер Андрій Батін не вважає, що різнодизайн та «візуальний шум» у міських просторах є чимось одностайно негативним:

— Думаю, що це є виявом наших найбільших чеснот — свободи, творчості та дотепності. Але, з іншого боку, свобода неможлива без відповідальності, і вона має завершуватись там, де починаються свободи інших людей. Бізнес також має потребу в інформуванні потенційних клієнтів, а для цього необхідні вивіски. Треба шукати рішення та домовлятись. Тому щодо дизайн-коду чи його відсутності я поставив би питання так: як організувати такий процес, аби враховуючи думки, потреби та інтереси різних зацікавлених сторін, прийти до цих домовленостей та створити правила (власне, той самий дизайн-код), згідно з якими вже і буде створюватись та оформлюватись наш спільний простір.

Новини Рівне